Podnikáte na zahraničných trhoch a hľadáte nové prístupy, ako získať výhodu v konkurenčnom boji? Pozrite si prehľad možností, ako získať medzinárodnú konkurenčnú výhodu. Získavanie medzinárodných konkurenčných výhod definuje nová ekonomika.
Nová paradigma – nová ekonomika
- hovorí sa o novej paradigme v dôsledku „new economy“ – novej ekonomiky,
- nová ekonomika – prináša intenzifikáciu výrobného procesu a rast produktivity práce, realizáciou investícií
do informačných technológií a komunikačných systémov, - sprievodným znakom novej ekonomiky je prehlbovanie kapitálu,
- kapitálová vybavenosť na pracovníka = trend je znižovanie počtu zamestnancov,
- sústreďovanie prostriedkov investičných spoločností do významných oblastí.
- Ekonomické prostredie sa v vyznačuje dvoma zásadnými javmi – hyperkonkurenciou a globalizáciou. Obidve spolu vzájomne úzko súvisia.
Hyperkonkurencia
- znamená, že rozhodujúci konkurenčný boj na svetovom trhu sa odohráva medzi nadnárodnými spoločnosťami, ktoré majú rozmer tzv. obrých transnacionálnych korporácií,
- v hyperkonkurencii je dôležitá najmä schopnosť inovovať.
Globalizácia
Globalizácia pre transnacionálne korporácie znamená, že môžu subjekty rozhodnúť:
- do ktorých regiónov umiestnia výskum a vývoj konštrukcií,
- do ktorého iného regiónu umiestnia tvorbu designu, vysoko sofistikované operácie,
- do ktorého regiónu najvýhodnejšie umiestniť tie najprácnejšie výroby, činnosť a operácie nenáročné na know-how, z nízkou pridanou hodnotou alebo výroby problematickej z hľadiska svojho dopadu na životné prostredie alebo náročnej na suroviny a energiu.
Porterova Domáca základňa
E. Poter v tzv. domácej základni (štyroch široko definovaných faktoroch charakterizujúcich domáce teda národné podnikateľské prostredie) popisuje faktory a ich vzájomné vzťahy. Tieto vzťahy sa znázorňujú vo forme tzv. diamantu. Domáca základňa – domáci diamant – je tvorený:
- zásobou výrobných faktorov,
- charakterom domáceho dopytu,
- existenciu príbuzných a dodávateľských odvetví,
- firemná stratégiou, štruktúrou a rivalitou.
Zásoba výrobných faktorov
Zásoba výrobných faktorov predstavuje prírodné zdroje, pracovnú silu a infraštruktúru.
Charakter domáceho dopytu
Charakter domáceho dopytu sa týka náročnosti a sofistikovanosti domácich odberateľov a zákazníkov, celkovej životnej úrovne, životného štýlu a hodnotnej orientácie spoločnosti.
Existencia príbuzných a dodávateľských odvetví
Existencia príbuzných a dodávateľských odvetvíupozorňuje na skutočnosť, že konkurencieschopnosť ekonomiky je pozitívne ovplyvnená tiež domácimi dodávateľmi, ktorí sú sami nútení čeliť konkurencii, sú zapojení do medzinárodného podnikania, využívajú medzinárodné podnikateľské stratégie a sú tak sami konkurencieschopný na svetovom trhu.
Firemná stratégia, štruktúra a rivalita
Firemná stratégia, štruktúra a rivalita sa týka úrovne riadeného podniku, najmä správy korporácií, úrovne ich strategického riadenia, ale tiež miery konkurencie v rámci určitého odvetvia, organizácia trhu a samého podnikateľského prostredia, ktoré nedovolí podnikom „zlenivieť“ a chovať sa neefektívne